Tuesday, June 05, 2007

Oameni, pt. 2

Sambata am fost la o super-petrecere pe canal (Keizersgracht); am stat intr-o barca, am baut mult vin rose si am mancat dupa pofta inimii. Petrecerea e organizata de patronul unui restaurant italian (Basta Pasta) in care chelnerii sunt studentzi de canto, si canta tot timpul prin restaurant. Ebuddy fiind sponsor am fost invitatzi, dimpreuna cu multi altii - in total vreo 8-9 barci pline ochi, plus o puzderie de oameni pe marginile canalului.
Langa noi, o barca, am inteles, de 50.000 EUR, cu trei cupluri aproape de anii 60, si inca vreo doi-trei holtei de aceeasi varsta. Dupa vreo doua ore unul dintre ei a venit in barca noastra, rugandu-ma sa fiu un vecin bun si sa-i dau un pahar de rose; i-am dat o sticla jumatate si am baut inca una impreuna. Theo e doctor de boli exotice (tropicale), are un Jaguar E-type din 1963, are o fata de 28 de ani, o de 5 ani fosta nevasta si o prietena mulatra brazilianca. Printre amicii de pe barca se numara Dolf si Jack (proprietarul barcii). Le-am promis ca le trimit pozele de la petrecere, si Theo m-a invitat martzi la ora 6 seara la un 'cooking course'.
Drept urmare azi la ora 6 fara doua minute eram in Koggestraat 9, unde avea loc ultima editie de dinainte de vacantza de vara a clubului de bucatari amatori din Amsterdam, pe numele sau oficial "Cuisine culinaire Amsterdam / Alliance des amateurs gastronomiques". Treaba asta se intampla de aproximativ 30 de ani; cei 350 de membri sunt organizati intr-o societate care are in proprietate intregul loc. Oamenii sunt impartzitzi in 20 de grupe, cate una pentru fiecare zi lucratoare din luna, si vin timp de 10 luni pe an, adica fiecare de 10 ore. Costul pentru masa e de aproximativ 60 EUR de om, plus bautura care vine pe la 27 - nu-i ieftin deloc, precizeaza Dolf. Oamenii sunt din diverse medii sociale: doctori, avocatzi, arhitectzi, fosti politzishti devenitzi importatori de vin, directori de marketing, restauratori de piane antice, recruiteri, consultantzi IT - majoritatea trecutzi de prima tineretze. Din cauza ca la un moment dat nu pot gati mai mult decat 10 oameni, am stat pe tusha majoritatea timpului, fumand si discutand cu diversi altzii si delectandu-ma cu un vin rosu sicilian foarte bun. Apoi am ajutat la punerea mesei, care e un lucru mai complicat decat pare. In ordine, am mancat:

- file ton proaspat afumat cu ceapa afumata, pepene galben si sos de mushtar;
- tarbot, custaceu (coquille), asparagus si pâté de foie gras;
- iepure la cuptor cu ierburi, ciuperci, asparagus si piure de patrunjel;
- inghetzata de fistic cu alune pisate, crema de fistic cu shofran, si capsuni umplute cu crema de fistic
insotzite de patru feluri de vin (alb italian, alb frantzuzesc, rosu italian si rosu/desert italian).

Mai multe poze aici.

1 comment:

Alexandru said...

Fuck, imi inoata limba-n gura de ce povestesti tu acolo.